Chipsaway Reusel
Lange Voren 46
5541 RS Reusel
hierna te noemen:
gebruiker
Artikel
1 Definities
In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de
navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
Gebruiker: de gebruiker van de algemene voorwaarden.
Opdrachtgever: de wederpartij van
gebruiker.
Overeenkomst: de overeenkomst tot
dienstverlening.
Artikel 2
Algemeen
1. Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en overeenkomst
tussen gebruiker en een opdrachtgever waarop gebruiker deze voorwaarden van
toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen
uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle
overeenkomsten met gebruiker, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden
betrokken.
3. Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig
indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van
opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
5. Indien een of meerdere der bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig
zijn of vernietigd mochten worden blijven de overige bepalingen van deze
algemene voorwaarden volledig van toepassing. Gebruiker en opdrachtgever zullen
alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de
nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor
zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht
worden genomen.
Artikel 3
Aanbiedingen en offertes
1. Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod een termijn
voor aanvaarding is genoemd.
2. De door gebruiker gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig
gedurende 30 dagen, tenzij anders aangegeven. Gebruiker is slechts aan de
offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk
binnen 30 dagen worden bevestigd, tenzij anders aangegeven.
3. De prijzen in de genoemde aanbiedingen en offertes zijn exclusief BTW en
andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de
overeenkomst te maken kosten, waaronder verzend- en administratiekosten, tenzij
anders aangegeven.
4. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de
offerte opgenomen aanbod is gebruiker daaraan niet gebonden. De overeenkomst
komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij
gebruiker anders aangeeft.
5. Een samengestelde prijsopgave verplicht gebruiker niet tot het verrichten
van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven
prijs.
6. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige
opdrachten.
Artikel 4
Uitvoering van de overeenkomst
1. Gebruiker zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en
overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond
van de op dat moment bekende stand der wetenschap.
2. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit
vereist, heeft gebruiker het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten
door derden.
3. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan gebruiker
aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan opdrachtgever redelijkerwijs
behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de
overeenkomst, tijdig aan gebruiker worden verstrekt. Indien de voor de
uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan gebruiker zijn
verstrekt, heeft gebruiker het recht de uitvoering van de overeenkomst op te
schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de
gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
4. Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat
gebruiker is uit gegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of
onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor gebruiker
kenbaar behoorde te zijn.
5. Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden
uitgevoerd kan gebruiker de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende
fase behoren opschorten tot dat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan
voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
6. Indien door gebruiker of door gebruiker ingeschakelde derden in het kader
van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van opdrachtgever of
een door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt opdrachtgever kosteloos zorg
voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
7. Opdrachtgever vrijwaart gebruiker voor eventuele aanspraken van derden,
die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan
opdrachtgever toerekenbaar is.
Artikel 5
Wijziging van de overeenkomst
1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een
behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te
wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de
overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of
aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed.
Gebruiker zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
3. Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële
en/of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal gebruiker de opdrachtgever
hierover tevoren inlichten.
4. Indien een vast honorarium is overeengekomen zal gebruiker daarbij
aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een
overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
5. In afwijking van lid 3 zal gebruiker geen meerkosten in rekening kunnen
brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die
aan gebruiker kunnen worden toegerekend.
Artikel 6
Contractsduur; uitvoeringstermijn
1. De overeenkomst tussen gebruiker en een opdrachtgever wordt aangegaan
voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit
of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
2. Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde
werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn.
Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient de opdrachtgever gebruiker
derhalve schriftelijk ingebreke te stellen.
Artikel 7
Honorarium
1. Voor aanbiedingen en overeenkomsten waarin een vast honorarium wordt
aangeboden of is overeengekomen gelden de leden 2., 5. en 6. t/m 11. van dit
artikel. Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen gelden de leden 3. t/m
11. van dit artikel.
2. Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vast
honorarium overeenkomen.
3. Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium
worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt
berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van gebruiker, geldende voor de
periode waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan afwijkend
uurtarief is overeengekomen.
4. Het honorarium is en eventuele kostenramingen zijn exclusief BTW.
5. Bij opdrachten met een looptijd van meer dan drie maanden zullen de
verschuldigde kosten periodiek in rekening worden gebracht.
6. Indien gebruiker met de opdrachtgever een vast honorarium of uurtarief
overeenkomt, is gebruiker niettemin gerechtigd tot verhoging van dit honorarium
of tarief.
7. Gebruiker is gerechtigd prijsstijgingen door te berekenen indien
gebruiker kan aantonen dat tussen het moment van aanbieding en levering, de
tarieven ten aanzien van bijv. lonen aanmerkelijk zijn gestegen.
8. Bovendien mag gebruiker het honorarium verhogen wanneer tijdens de
uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen dan
wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige onvoldoende mate werd ingeschat bij
het sluiten van de overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan gebruiker,
dat in redelijkheid niet van gebruiker mag worden verwacht de overeengekomen
werkzaamheden te verrichten tegen het oorspronkelijk overeengekomen honorarium.
9. Opdrachtgever is in geval van prijsstijging gerechtigd de overeenkomst te
ontbinden indien het honorarium of tarief wordt verhoogd binnen drie maanden na
het aangaan van de overeenkomst. Na ommekomst van deze periode is opdrachtgever
gerechtigd de overeenkomst te ontbinden indien de verhoging meer dan 10%
bedraagt. Opdrachtgever is niet gerechtigd tot ontbinding indien de verhoging
van het honorarium of tarief voortvloeit uit een bevoegdheid ingevolge de wet.
10.
Gebruiker zal de opdrachtgever het voornemen tot verhoging van het
honorarium of tarief schriftelijk kenbaar maken. Gebruiker zal daarbij de omvang
van en de datum waarop de verhoging zal ingaan, vermelden.
11.
Indien opdrachtgever de door
gebruiker kenbaar gemaakte verhoging van het honorarium of tarief niet wenst te
aanvaarden, is opdrachtgever gerechtigd binnen zeven werkdagen na de bedoelde
kennisgeving de overeenkomst schriftelijk op te zeggen, dan wel de opdracht te
annuleren tegen de in kennisgeving van gebruiker genoemde datum waarop de prijs-
of tariefsaanpassing in werking zou treden.
Artikel 8
Aflevering en risico
1. Aflevering geschiedt af bedrijf van gebruiker.
2. Op het moment van de in lid 1 omschreven aflevering gaat het risico
terzake van de afgeleverde artikelen over op de opdrachtgever.
3. Indien de opdrachtgever de artikelen niet of niet tijdig afneemt, is hij
zonder ingebrekestelling in verzuim. Gebruiker is in dat geval gerechtigd de
artikelen voor rekening en risico van de opdrachtgever op te slaan of aan een
derde te verkopen. De opdrachtgever blijft het honorarium, vermeerderd met rente
en kosten verschuldigd, echter in een voorkomend geval verminderd met de
netto-opbrengst van de verkoop aan die derde.
Artikel 9
Betaling
1. Betaling dient a contant te geschieden ten tijde van de aflevering als
omschreven in artikel 8.1 of per bank, doch uiterlijk binnen 14 dagen na
factuurdatum. Bezwaren tegen de hoogte van de declaraties schorten de
betalingsverplichting niet op.
2. Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen de termijn
van
3. 28 dagen dan is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever
is alsdan een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente
hoger is in welk geval de wettelijke rente geldt. De rente over het opeisbaar
bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat opdrachtgever in verzuim is tot
het moment van voldoening van het volledige bedrag.
4. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surséance van betaling
van de opdrachtgever zijn de vorderingen van gebruiker op de opdrachtgever
onmiddellijk opeisbaar.
5. Gebruiker heeft het recht de door opdrachtgever gedane betalingen te
laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in
mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en
de lopende rente.
Gebruiker
kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren,
indien de opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening aanwijst.
Gebruiker
kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens
de opengevallen en lopende rente alsmede de kosten worden voldaan.
Artikel 10
Incassokosten
1. Indien de opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de (tijdige)
nakoming van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter
verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van opdrachtgever. In
ieder geval is opdrachtgever in het geval van een geldvordering incassokosten
verschuldigd. De incassokosten worden berekend overeenkomstig het incassotarief
zoals door de Nederlandse Orde van Advocaten in incassozaken wordt geadviseerd.
2. Indien gebruiker hogere kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs
noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
Artikel 11
Onderzoek, reclames
1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door opdrachtgever binnen
8 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de
betreffende werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan gebruiker. De
ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de
tekortkoming te bevatten, zodat gebruiker in staat is adequaat te reageren.
2. Indien een klacht gegrond is, zal gebruiker de werkzaamheden alsnog
verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de opdrachtgever
aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient door de opdrachtgever
schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.
3. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet
meer mogelijk of zinvol is, zal gebruiker slechts aansprakelijk zijn binnen de
grenzen van artikel 14.
Artikel 12
Opzegging
1. Beide partijen kunnen de overeenkomst te allen tijde schriftelijk
opzeggen.
2. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door opdrachtgever,
heeft gebruiker recht op compensatie vanwege het daardoor ontstane en
aannemelijk te maken bezettingsverlies, tenzij er feiten en omstandigheden aan
de opzegging ten grondslag liggen die aan gebruiker zijn toe te rekenen. Voorts
is opdrachtgever alsdan gehouden tot betaling van de declaraties voor tot dan
toe verrichte werkzaamheden. De voorlopige resultaten van de tot dan toe
verrichte werkzaamheden zullen dan ook onder voorbehoud ter beschikking worden
gesteld aan opdrachtgever.
3. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door gebruiker, zal
gebruiker in overleg met opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te
verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan de
opzegging ten grondslag liggen die aan opdrachtgever toerekenbaar zijn.
4. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor gebruiker extra kosten met
zich meebrengt, worden deze aan opdrachtgever in rekening gebracht.
Artikel 13
Opschorting en ontbinding
1. Gebruiker is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of
de overeenkomst te ontbinden, indien:
·
Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet volledig
nakomt;
·
Na het sluiten van de overeenkomst gebruiker ter kennis gekomen
omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de
verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond bestaat te vrezen dat
de opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de
opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt.
·
Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is zekerheid
te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en
deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is.
2. Voorts is gebruiker bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden indien
zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de
overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet
langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen
welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in
redelijkheid niet mag worden verwacht.
3. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van gebruiker
op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien gebruiker de nakoming van de
verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.
4. Gebruiker behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.
Artikel 14
Aansprakelijkheid
1. Indien gebruiker aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid
beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
2. Indien gebruiker aansprakelijk is voor directe schade, dan is die
aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het bedrag van de door de assuradeur van
gebruiker te verstrekken uitkering, althans tot maximaal tweemaal het
declaratiebedrag, althans dat gedeelte van de opdracht waarop de
aansprakelijkheid betrekking heeft.
3.
In afwijking van hetgeen onder lid 2. van dit artikel is bepaald, wordt
bij een opdracht met een langere looptijd dan zes maanden, de aansprakelijkheid
verder beperkt tot het over de laatste zes maanden verschuldigde
honorariumgedeelte.
4. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
·
De redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang
van de schade voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de
zin van deze voorwaarden;
·
De eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van
gebruiker aan de overeenkomst te laten beantwoorden, tenzij deze niet aan
gebruiker toegerekend kunnen worden;
·
Redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor
zover opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van
directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
5. Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder
begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door
bedrijfsstagnatie.
6. De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid
voor directe schade gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove
schuld van gebruiker of zijn ondergeschikten.
Artikel 15
Risico-overgang
1. Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die voorwerp van de
overeenkomst zijn, gaat op opdrachtgever over op het moment waarop deze aan
opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee in de macht
van opdrachtgever of van een door opdrachtgever aan te wijzen derde worden
gebracht.
Artikel 16
Overmacht
1. Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting,
indien zij daartoe gehinderd
worden
als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld,
en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende
opvattingen voor hun rekening komt.
2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen
daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende
oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop gebruiker geen
invloed kan uitoefenen, doch waardoor gebruiker niet in staat is de
verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van gebruiker worden
daaronder begrepen.
3.
Gebruiker heeft
ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die
(verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat gebruiker zijn verplichtingen had
moeten nakomen.
4. Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de
verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt
dan twee maanden is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden,
zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
5. Voorzover gebruiker ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels
gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of deze zal
kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte
zelfstandige waarde toekomt, is gebruiker gerechtigd om het reeds nagekomen
respectievelijk na te komen gedeelte separaat te declareren. Opdrachtgever is
gehouden deze declaratie te voldoen als ware het een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 17
Geschillen
1.
De rechter in de
vestigingsplaats van gebruiker is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis
te nemen, tenzij de kantonrechter bevoegd is. Niettemin heeft gebruiker het
recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.
2. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het
uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
Artikel
18 Toepasselijk recht
1. Op elke overeenkomst tussen gebruiker en de opdrachtgever is Nederlands
recht van toepassing
Artikel
19 Wijziging en
vindplaats van de voorwaarden
1. Deze voorwaarden zijn gedeponeerd ten kantore van de Kamer van Koophandel
te Leeuwarden.
Van
toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold
ten tijde van het totstandkomen van de overeenkomst.
[naar
boven]